ایده های کارآفرینی اجتماعی؛ معرفی 10 ایده کارآفرینی کاربردی

کارآفرینان افراد مهمی برای جامعه هستند چرا که چرخ‌های اقتصادی را به راه می‌اندازند و افراد بسیاری از قبل تلاش‌های آنها می‌توانند صاحب کار و استقلال مالی شوند. اما کارآفرینی اجتماعی حتی یک گام جلوتر می‌رود و با تلاشی ارزشمند برای تحقق یک هدف اجتماعی انسان دوستانه مشخص، ایده های کارآفرینی را به اهداف خیرخواهانه پیوند می‌زند.

برای کارآفرینان اجتماعی، تحقق اهداف اجتماعی مقدم بر سود مادی کار است. بنابراین یک کارآفرین اجتماعی با راه‌اندازی یک کسب و کار در وهله اول سعی می‌کند مشکلی را حل کند، کما این که این کار ممکن در نهایت سود سرشاری نیز داشته باشد.

در این مقاله، با 10 ایده کارآفرینی اجتماعی کاربردی آشنا می‌شویم که افراد علاقه‌مند به این حوزه می‌توانند با اتخاذ آنها کسب و کاری را برای تحقق اهداف اجتماعی خیرخواهانه خود راه‌اندازی کنند.

خرید ارزان سوپرمارکتی

سوپرمارکت مهربانی

برای افراد کم‌برخودار فروشگاهی دایر کنید که محصولاتش را برای افراد واجد شرایط با قیمت کمتری می‌فروشد.

محصولات این فروشگاه شامل اقلام اهدایی خیرین یا اقلامی است که با قیمت بسیار پایین از توزیع‌کنندگان و فروشگاه‌های دیگر خریداری می‌کنید. این اقلام می‌توانند شامل مواد خوراکی‌هایی باشند که فروشگاه‌ها به دلایل مختلف شانس پایینتری برای فروش آنها دارند، از جمله نزدیک شدن به تاریخ انقضاء محصول، قوطی‌های ضربه‌خورده و تورفته و محصولات با برچسب‌های اشتباه.

بنگاه وام های کوچک

برای افراد و سازمان‌ها پلتفرمی ایجاد کنید که از آن طریق بتوانند مستقیماً به کارآفرینانی که امکان جذب سرمایه ندارد وام بدهند. شما باید به فکر سازوکار پرداخت وام و نحوه بازپرداخت آن باشید. فراموش نکنید که برای پوشش هزینه‌های عملیاتی و استمرار این کار مقدار کمی دستمزد برای این کار در نظر بگیرید.

اهدا کتاب دست دوم

مرکز توزیع کتاب

ایده کارآفرینی بعدی این است که با دانش‌آموزان و دانشجویان ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید کتابها و جزوات استفاده‌شده خود را در پایان هر ترم به شما اهداء کنند. برخی از این کتاب‌ها به دانش‌آموزان یا دانشجویان سال پایینی فروخته می‌شوند و برخی دیگر به دانش‌آموزان نیازمند اهداء می‌شوند.

سود حاصل از این کار را صرف هزینه‌های جاری، حمایت از دانش‌آموزان/دانشجویان و توسعه برنامه‌های اجتماعی کنید.

مطلب پیشنهادی:  بازدید خیریه بارقه از کارگاه خیاطی سرفاریاب / فیلم

پلتفرم آموزش داوطلبانه

پلتفرمی ایجاد کنید که از طریق آن، افراد بتوانند به‌صورت داوطلبانه تخصص خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. تخصص‌های مختلف، از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، طراحی وب، سئو و ادیت عکس و ویدئو گرفته تا آموزش‌های خیاطی و آشپزی، می‌توانند از طریق پلتفرم شما با جامعه کم‌برخوردار جویای کار ارتباط برقرار کرده و در مهارت‌آموزی آنها نقش ایفا کنند.

ایجاد فروشگاه آنلاین

فروشگاه آنلاین

به هنرمندان و صنعتگران دیده‌نشده کمک کنید که محصولاتشان را به‌صورت آنلاین به فروش برسانند. با این ایده کارآفرینی و ایجاد یک پلتفرم و سایت اینترنتی، آنها می‌توانند مستقیماً مدیریت پنل کاربری خود را در دست بگیرند، محصولات خود را در آن قرار دهند و به فروش برسانند، یا این که صرفاً فهرست محصولات آنها برای فروش در وبسایت قرار بگیرد.

درآمد حاصل از این کار می‌تواند به‌صورت کمیسیون از فروش باشد یا خرید حق اشتراک مدت‌دار. سود این کار را می‌توان برای تأمین مالی خدمات اجتماعی که مستقیماً بر جوامع صنعتگران تأثیر می گذارد استفاده کرد.

رستورانی برای بهتر شدن

یک رستوران، قنادی یا موردی مشابه راه‌اندازی کنید که تمرکزش ارتقاء مهارت کار برای افراد بیکار و در معرض آسیب باشد، از جمله نوجوانان یا افرادی که به‌تازگی از بند اعتیاد خلاص شده‌اند. سود حاصل از این کار را صرف هزینه‌ها، آموزش و برنامه‌های اجتماعی برای کارکنان کنید.

ایده کارآفرینی

جمع‌سپاری اجتماعی

سکویی برای کارآفرینان اجتماعی ایجاد کنید که از آن طریق بتوانند گروه‌های هدف و سرمایه‌گذاران خودشان را پیدا کنند. مدل جمع سپاری (کمک جمعی یا کرادفاندیگ) مشابه با بنگاه وام‌دهی است با این تفاوت که پروژه‌ای تعیین می‌شود و بودجه مورد نظر برای انجام پروژه با مشارکت افراد جمع‌آوری می‌گردد.

به افراد مشارکت‌کننده تضمین داده می‌شود که در ازای مبلغ اهدایی آنها برای مشارکت در پروژه مورد نظر، در آینده آن پروژه به سرانجام خواهد رسید. و دوباره، برای پوشش هزینه‌های راه‌اندازی و مدیریت پلتفرم مقدار کمی دستمزد برای این کار در نظر بگیرید.

مطلب پیشنهادی:  بهره‌برداری از کارگاه تولیدی خیاطی در منطقه کم‌برخوردار سرفاریاب / فیلم

مشارکت در فروش محصولات آرایشی بهداشتی

با برندهای معتبر در حوزه آرایشی بهداشتی برای فروش محصولاتشان به‌صورت آنلاین شریک شوید. آنها را متقاعد کنید که محصولات خود را به‌قیمت عمده برایتان تأمین کنند و سود حاصل را صرف توزیع شیر و شیشه شیر در مناطق محروم کنید.

جمع آوری زباله از طبیعت

تشکیل گروه دوستدار طبیعت

منطقه‌ای را که از نظر طبیعی جاذبه دارد انتخاب کنید و با هدف رونق اقتصاد گردشگری در آن منطقه فراخوانی منتشر کنید و از افراد داوطلب طبیعت‌گرد بخواهید که برای جمع‌آوری زباله از طبیعت به شما کمک کنند. حامیان طبیعت را به مشارکت در جمع‌آوری زباله یا عناصر ناسازگار و نامطلوب در طبیعت طی یک تور یک روزه تشویق کنید. از این طریق هم افراد بیشتری را با منطقه آشنا خواهید کرد و هم با از بین رفتن زباله‌ها و عناصر نامطلوب زیبایی به طبیعت برمی‌گردد.

برای ادامه کار می‌توانید داوطلبان را به مشارکت در کاشت درخت در منطقه دعوت کنید. فعالیت‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. مهم است که با افراد بومی منطقه رابطه دوستانه‌ای شکل دهید. وقتی آنها توجیه شوند که این اقدامات در نهایت به واسطه جذب گردشگر به نفع اقتصاد منطقه خواهد بود، همکاری صمیمانه‌ای با شما خواهند داشت.

فرهنگ‌سازی نوآورانه

با تولید پتو نوزاد که اطلاعات مورد نیاز در مورد نحوه مراقبت از کودک روی آن حک شده، در یک فرهنگ سازی نوآورانه شریک شوید. اطلاعات درج‌شده می‌تواند مشتمل باشد بر زمان‌بندی واکسیناسیون، وزن مناسب کودک در سنین مختلف و این که هر چند وقت یک بار به کودک غذا بدهیم.

مناطق محروم و کم‌درآمد معمولاً دچار فقر آموزشی نیز هستند. بنابراین، می‌توانید این پتوها را به‌صورت رایگان به مادرها در این مناطق اهداء کنید. همزمان، می‌توانید این پتوها را به مادران در مناطق برخوردارتر بفروشید. درآمد حاصل از این کار می‌تواند صرف تولید پتو و آموزش مادران جدید در مناطق محروم شود.

مطلب پیشنهادی:  گزارش عملکرد خیریه بارقه نور در تابستان 1402

همچنین ببینید: کارآفرینی اجتماعی چیست؟

همچنین ببینید: کارآفرینی چیست و به چه کسی کارآفرین می‌گوییم؟

مطالعه بیشتر

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما جایی منتشر نخواهد شد:) |